‘De juf heeft mijn tekening verpest! Ze heeft er allemaal letters op gezet!’.

Het kind rende over het plein naar zijn moeder en was duidelijk boos. De vier jarige had zo zijn best gedaan op de tekening en de juf had er in de pauze ‘letters op gezet’.  De juf had het heel goed bedoeld. Verpest, dat was uiteraard echt niet de bedoeling. Het leek haar leuk om er voor de ouders en ‘voor later’ op te schrijven wat er getekend was… 

Veel leidsters en leerkrachten van kinderen tot een jaar of zes herkennen dit. Een kind heeft aandachtig zitten tekenen. Zijn ziel en zaligheid zitten in het kunstwerk gestopt. Je hebt hem bezig gezien.

Je ruimt de tekening op of het kind komt hem brengen, je kijkt er naar en denkt: ‘hmmm… wat zou het zijn…’. Je draait de tekening een paar keer om zijn as, geeft het kind een compliment (of je een kind een compliment moet geven en zo ja, hoe je dat het beste kunt doen, vertel ik je in een andere blog). Daarna vraag je: ‘wat heb je getekend?’   Het kind vertelt je in kleuren en geuren wat het getekend heeft, het is duidelijk dat hij het helemaal voor zich ziet. Je geniet van wat hij vertelt en besluit het erbij te schrijven op zijn tekening. Leuk voor papa en mama.   ‘Wat is dit?’ Een auto.  ‘En dat?’ Dat is mama.  Zo gaat het een tijdje door. Op het blad verschijnen bij verschillende krabbels en figuren woorden. Van jou.  Schrijven op de voorkant van een tekening vind ik geen goed idee. Hieronder vertel ik je waarom. 

4 redenen waarom je vooral NIET op tekeningen schrijft: 

  • Bij jonge kinderen tot 4 jaar wisselt hun innerlijke beeld nog sterk. Wat ze in hun hoofd bedenken, is niet altijd blijvend. Ze kunnen het plaatje nog niet voldoende vasthouden. Wat ze vandaag tekenen, kan morgen iets anders zijn. De ene dag is het de buurvrouw, de andere dag mama. Je ontneemt kinderen de kans op een nieuw verhaal wanneer je het vastlegt.
  • Het opschrijven is vooral voor de volwassene, om houvast te hebben en herkenning. Het is vaak iets wat we voor de ouders willen doen zodat die weten wat het kind heeft getekend op school of het kinderdagverblijf. Het komt voort uit nieuwsgierigheid en behoefte aan structuur en ordenen, maar heeft weinig toegevoegde waarde wanneer je bedenkt dat het verhaal van het jonge kind nog vaak ‘flexibel’ is en het verhaal ’s avonds alweer anders is voor een kind. Verwarrend ook wanneer iemand dan zegt ‘maar dit was toch een …?’. 
  • Het gaat niet per se om WAT het kind getekend heeft, maar ook om HOE. Bij jonge kinderen is het veel interessanter om te zien hoe het lijngebruik, dynamiek en kleurgebruik is. Welke basisvormen zijn herkenbaar en wat zegt dat over de ontwikkelingsfase van een kind? Hoe is de tekening tot stand gekomen en wat zegt dat over de persoonlijke eigenschappen van dat kind? Waar kunnen we hem in ondersteunen en stimuleren? Deze informatie is heel waardevol voor ouders, leidsters en leerkrachten om een kind te ondersteunen in zijn ontwikkeling. Daarover vertel ik je alles in mijn masterclass: ‘over de magie van tekeningen van 0-5 jarigen (LINK). 
  • Kinderen vinden het niet altijd leuk. Ik weet nog goed hoe een kind op het schoolplein naar zijn moeder rende en boos riep ‘de juf heeft mijn tekening verpest! Ze heeft er allemaal letters op gezet!’ Bedenk dat het de tekening van het kind is, niet van jou. 

Wil je toch de ouders iets meegeven over wat het kind heeft getekend?  

  • Doe dit dan alleen als het kind er zelf om vraagt. Soms is het voor een kind juist heel belangrijk om goed begrepen te worden en wil het dat erbij geschreven wordt wat het is, dit is dan meteen een aandachtspunt voor jou: wat maakt dat het zo belangrijk is dat het kind wil dat dit duidelijk is? En: door wie wil het graag extra begrepen worden?  
  • Wanneer het kind het zelf doet, is het natuurlijk prima.  
  • Vraag jezelf eens af of het schrijven van de naam per se op de voorkant moet of dat het ook op de achterkant kan. Geef kinderen de keus: ‘schrijf je naam op de tekening, je mag zelf kiezen of je het op de voor- of achterkant doet’. Vraag wat het kind wil: ‘zal ik je naam op de voor- of achterkant schrijven?’ 
  • Sommige verhalen bij tekeningen zijn te leuk om niet te delen met ouders. Prima als je ouders wilt meegeven wat hun kind heeft getekend of verteld; schrijf het dan op de achterkant van de tekening. 

Veel tekenplezier!  Meer weten over tekeningen van jonge kinderen? Vraag hier GRATIS mijn ebook ‘5 veelvoorkomende symbolen in tekeningen van kinderen tot 7 jaar aan

Download hier mijn gratis e-book 5 symbolen in kindertekeningen die je móet weten!

Pin It on Pinterest